EMAS! Pelaburan Robert Kiyosaki

Emas ialah duit ciptaan tuhan! Begitulah pesan tokoh kewangan dunia Robert Kiyosaki yang juga penulis buku Rich Dad Poor Dad. Apa yang membuatkan Robert Kiyosaki menyimpan harta kekayaannya dalam bentuk emas/perak fizikal berbanding simpan duit kertas atau aset kewangan lain?

In 1972, I start bought gold due to curiosity about relationship between gold and US dollar”

Robert Kiyosaki (Tokoh kewangan dunia)

7 Sebab Praktikal Kiyosaki Simpan Emas Dan Perak Fizikal

1- Gold/Silver Bukan Pelaburan

Robert Kiyosaki memilih untuk simpan gold and silver kerana ia bukan pelaburan. Tetapi ia adalah insuran kekayaan! Real gold and silver sebagai pelindung dari kebodohan kerajaan mengurus kewangan negara dan dirinya sendiri (Sikap boros).

2- Tiada Risiko

Setiap pelaburan mesti ada risiko. Tetapi real gold and silver tidak mempunyai sebarang risiko. Harga emas dan perak turun naik disebabkan nilai duit kertas yang turun naik. Nilai duit kertas tidak stabil di sebabkan inflasi wang dan ketidak-cekapan sesebuah kerajaan mengurus kewangan.

3- Gold/Silver Adalah Magnet Kekayaan

Robert Kiyosaki percaya bahawa gold/silver adalah magnet kekayaan sebenar. Ini kerana emas/perak adalah duit ciptaan tuhan. Menyimpan gold/silver sama seperti kekayaan menarik kekayaan dan juga kemiskinan menarik kemiskinan. Maka beliau percaya duit ciptaan tuhan.

4- Kenapa Emas/Perak Fizikal? Kenapa Bukan Paper Gold And Silver (ETF)?

Bank dunia di bina mengikut sistem Fractional Reserve Banking, di mana setiap duit kertas di cetak berasaskan hutang. Fractional Reserve Banking juga mencetak “paper gold” dalam ETF (Exchange-Traded Fund). Masalahnya, paper gold boleh dicetak dengan banyak oleh bank. Walaupun emas/perak fizikal tidak wujud!

Kini 1 coin emas fizikal bersamaan sekitar 100-500 fake paper gold. Rugi simpan Gold, Silver ETF!

5- Duit Tuhan VS Duit Kerajaan

emas

Duit tuhan (Gold/Silver) matawang yang digunakan sejak zaman dulu lagi dan ia menyimpan nilai yang paling utuh dalam sejarah manusia. Duit kerajaan (Duit kertas) telah gagal menyimpan nilainya kerana duit kertas boleh di cetak sewenang-wenangnya oleh Fractional Rerserve Banking. Semakin lama simpan duit maka semakin susut nilainya di makan inflasi.

“Money saver are losers”

Robert Kiyosaki (Penulis buku Fake Money)

Point yang ke-6 dan ke-7 mana? Anda boleh baca selebihnya di buku Robert Kiyosaki yang terbaru bertajuk Fake. Semoga ilmu ini mampu membuka mata kita semua untuk menyelamatkan kekayaan kita dengan emas dan perak fizikal.

Website: Rich Dad

Tambah ilmu lagi:

Jazakumullah khayran~

Mohd Ekram Marfuadi
Kota Kinabalu,Sabah
12 Oktober 2021

About the author

ekrammarfuadi

Saya dealer Public Gold aktif sejak tahun 2016 dalam G100 Network iaitu group Public Gold yang paling pesat berkembang. Saya juga seorang anak didik Tuan Zulkifli Shafie (Penulis buku Wang Emas).

View all posts
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments