Silver SAP Publicgold

SILVER | Potensi Mengatasi Emas 2024

Silver (Perak) merupakan salah satu logam mulia (Precious Metal) selain emas. Selama ini, perak sangat sinonim dalam kehidupan kita tapi tidak sedar potensinya dalam pelaburan.

Funsi perak serupa dengan emas, sebagai pelaburan yang menguntungkan, pelindung inflasi wang, pelindung kejatuhan nilai Ringgit dan lain-lain. Cuma, perak masih murah dan berpotensi lebih untung dari emas!

“Silver is future gold”

Robert Kiyosaki (Penulis Rich Dad)

Memandangkan harga emas semakin mahal, Silver jadi pilihan terbaik sebab ia masih murah. Boleh di katakan semua golongan masyarakat mampu beli silver.

Q : Why would silver be better than gold?

A : Silver is industrial precious metal. That means it is being consumed and as such disappearing every day, and so stockpiles of silver are dwindling.

Robert kiyosaki (Penulis Rich Dad)

Potensi Silver

Bagi ketahui potensi jongkong perak, semestinya kita perlu lihat sejarah turun naik harga melalui Gold/Silver Ratio (Nisbah emas berbanding perak). Graf di bawah adalah gold/silver ratio dalam masa 1 tahun:

Nombor di kanan atas menunjukkan nisbah 1 kilo emas bersamaan dengan 71.49 kilo perak. (1:71). Bermaksud, 1 kilo emas mampu membeli 71 kilo perak. Seterusnya, kita bandingkan pula dengan gold/silver ratio dalam tempoh 20 tahun.

silver

Anda lihat pada anak panah, (Low : 31.64). Bermaksud nisbah terendah dalam tempoh 20 tahun ialah 1 kilo emas mampu beli 31.64 kilo perak saja. (1:31).

Pada graf di atas juga membuktikan bahawa harga perak termahal pada tahun 2011 iaitu nisbah 1:31. Dan harga perak termurah pada bulan Februari 2020 iaitu nisbah 1:125.

NOTA : Makin besar nombor nisbah, bermaksud harga perak makin murah (Undervalue)
Prestasi Silver dalam Ringgit – goldprice.org

Cara Kira Gold/Silver Ratio

Walaupun nisbah di atas dalam USD, kita boleh juga kira sendiri nisbah dalam Ringgit. Kita cuma perlu bandingkan harga 1 kilo emas dan harga 1 kilo perak bagi syarikat yang sama. Formula seperti di bawah:

Kesilapan Beli Logam Perak Luar Negara

Anda boleh membeli jongkong perak jenama luar negara, akan tetapi anda akan mengalami masalah ketika menjualnya nanti. Biasanya, jongkong perak tidak di terima di kebanyakkan pajak gadai (Ar Rahnu) atau kedai-kedai emas di Malaysia. Kesukaran untuk menjual semula akan menyebabkan kerugian besar bagi penyimpan perak tegar!

Mujurlah di Malaysia ada pengeluar jongkong perak yang besar sejak tahun 2008 iaitu Public Gold Sdn. Bhd. Mudah untuk di beli dan mudah untuk di jual semula serta boleh di gadai (Ar Rahnu).

Public Gold hanya menerima (Beli semula) produk perak mereka iaitu Public Silver. Bermaksud, jenama perak lain tidak boleh di jual kepada Public Gold. Jika anda membeli jongkong perak, pastikan anda pilih jenama Public Silver.

Yang paling best adalah kadar spread jenama Public Silver adalah paling rendah di Malaysia. Kadar spread ialah beza di antara harga beli dan harga jual semula. Kadar spread bagi jongkong perak 5 kilo dan 1 kilo adalah paling rendah iaitu 12% saja!

Jika anda mahu dapatkan keuntungan dari jongkong perak, pastikan anda menjualnya ketika harganya naik melebihi 12% dari harga yang anda beli. Jadual di bawah merupakan prestasi harga perak dalam Ringgit.

silver

2 Cara Beli Public Silver :

  1. Outright Purchase (Beli dan simpan sendiri)
  2. Akaun Perak SAP (Silver Accumulation Program) Beli dan simpan di Public Gold secara PERCUMA!

Untuk membeli kaedah Outright Purchase, anda boleh ikut langkah di bawah:-

Selepas 15 minit, anda akan menerima email dari Public Gold. Dalam email itu terdapat [PG CODE] dan [PASSWORD]. Dan terus login di link ini : LOGIN WEBSITE. Lepas itu, sila ikut langkah di bawah:-

  1. Klik [ORDER]
  2. Klik [PURCHASE ORDER]
  3. Pilih item yang mahu dibeli, klik [ADD TO CART]
  4. Bila selesai, klik imej [Cart] (Kanan atas)
  5. Cek kuantiti setiap item, klik [PROCEED TO NEXT PAGE]
  6. Pilih [BRANCH] untuk collect nanti, dan pilih bayaran sama ada [FULL PAYMENT] Bayaran penuh atau [EASY PAYMENT] ansuran. Sila cek dulu senarai item yang di beli sebelum klik [CONFIRM AND PROCEED TO PAYMENT]
  7. Bila buat payment, sila pilih [PAY ONLINE (FPX)] supaya Public Gold mudah kesan bayaran. Selesai!

Akaun Perak SAP sama saja dengan Akaun Emas GAP. Anda boleh baca kelebihannya di sini > Akaun Emas GAP

Dapatkan Bimbingan PERCUMA di Telegram

Klik> Join Channel

Jika anda ada persoalan tentang pelaburan perak atau tentang Akaun Perak SAP, anda boleh comment di bawah atau terus hubungi saya di nombor 011-1633-6896.

Mohd Ekram Marfuadi
Kota Kinabalu,Sabah
Authorised Dealer Public Gold (PG00055934)
27 July 2021 

About the author

ekrammarfuadi

Saya dealer Public Gold aktif sejak tahun 2016 dalam G100 Network iaitu group Public Gold yang paling pesat berkembang. Saya juga seorang anak didik Tuan Zulkifli Shafie (Penulis buku Wang Emas).

View all posts
5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] anda sama ada jenama Public Gold, emas jenama lain, goldbar, Dinar, emas terpakai, barang kemas dan silverbar, atau […]

trackback

[…] Baca: Potensi Silver Mengatasi Emas […]

trackback

[…] BACA Rekomendasi: Silver, Potensi Mengatasi Emas […]