Public Gold Sabah, Cara Beli Emas (2024)

Public gold Sabah telah wujud sejak tahun 2012 lagi. Lokasi cawangan berada di Alamesra, Kota Kinabalu bersebelahan dengan Maybank Alamesra. Cawangan ini bagi memudahkan lagi urusan jual beli emas bagi penduduk di seluruh negeri Sabah. Bagaimana cara beli emas murah, mudah, selamat, dan patuh syariah?

3 Cara Beli Emas Public Gold Sabah

Anda mempunyai 3 pilihan untuk membeli emas Public Gold sama ada Outright Purchase, Syariah Easy Payment Purchase (Syariah EPP), atau Akaun Emas GAP (Gold Accumulation Program). Sekarang lebih mudah apabila setiap pembelian emas fizikal boleh dilakukan secara online dengan selamat. Selepas anda membuat pembelian di website, emas fizikal boleh di hantar ke alamat anda melalui pos berinsuran (GIT) atau anda boleh datang ke mana-mana cawangan Public Gold yang berdekatan dengan anda.

Apa perbezaan bagi ketiga-tiga cara ini? Saya ringkaskan seperti di dalam gambar di bawah:

BACA Rekomendasi: Public Gold, 7 Kelebihan Menguntungkan 2022

public gold sabah kota kinabalu

Kaedah Outright Purchase sesuai bagi anda yang mempunyai bajet besar. Contohnya anda mahu membeli 1 dinar emas dan anda suka pegang dinar tersebut dan simpan sendiri. Anda cuma perlu buat belian di website Public Gold dan buat bayaran penuh secara online banking.

DAFTAR Outright Purchase+FREE ebook

Klik link> DAFTAR PERCUMA

Kaedah Syariah Easy Payment Purchase (SEPP) sangat sesuai bagi anda yang mahu mendisiplinkan diri untuk membeli emas secara konsisten setiap bulan. Kaedah ini sama seperti Outright Purchase, bezanya cuma bayaran boleh dibuat 6 kali selama 6 bulan (EPP6) atau 10 kali selama 10 bulan (EPP10). Akan tetapi, kaedah ini hanya bagi emas yang bernilai RM5,000 ke atas saja. (NOTA: EPP4 telah dimansuhkan)

DAFTAR SEPP+FREE ebook

Klik Link> DAFTAR PERCUMA

Kaedah Akaun Emas GAP (Gold Accumulation Program) sangat sesuai bagi anda yang mahu mengumpul emas pada bajet serendah RM100. Istimewanya, anda juga mendapat storage simpan emas secara percuma seumur hidup (lifetime). Jika ada keperluan, anda boleh jual semula emas anda secara online. Emas juga boleh dikeluarkan mengikut pilihan emas yang anda suka pada bila-bila masa.

DAFTAR GAP+FREE ebook

Klik Link> DAFTAR PERCUMA

BACA Rekomendasi: Akaun Emas GAP Public Gold

public gold sabah kota kinabalu

Cara Ambil Emas Yang Di Beli Online

Terdapat 2 kaedah untuk anda mengambil emas yang telah anda beli melalui online iaitu, melalui pos berinsuran GIT (Gold In Transit) atau anda datang sendiri ke branch Public Gold.

Bagi pembelian emas yang mempunyai berat di bawah 21.25gram, anda digalakkan menggunakan kaedah GIT (pos berinsuran). Bagi emas yang mempunyai berat melebihi 21.25gram, anda dinasihatkan untuk mengambilnya di mana-mana cawangan Public Gold.

Bagi anda yang mengambil emas di cawangan, dinasihatkan untuk membuat temujanji secara online terlebih dahulu. Ini kerana, pelanggan Public Gold sejak pandemik lalu meningkat seramai 830,000 orang. Maka, sudah tentu staff cawangan tidak mampu untuk melayan pelanggan yang ramai dengan jumlah yang besar dalam masa sehari.

BACA Rekomendasi: Gold In Transit (GIT), Selamat Ker?

public gold sabah

Jika Anda Perlukan Bimbingan PERCUMA

Jemput join>Telegram Channel

SHARE sebarkan manfaat, jazakumullah khayran~

Mohd Ekram Marfuadi
Authorised Dealer Public Gold
Kod(PG00055934):Contact(011-1633-6896)
Kota Kinabalu,Sabah

About the author

ekrammarfuadi

Saya dealer Public Gold aktif sejak tahun 2016 dalam G100 Network iaitu group Public Gold yang paling pesat berkembang. Saya juga seorang anak didik Tuan Zulkifli Shafie (Penulis buku Wang Emas).

View all posts
5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments