JUAL EMAS PADA HARGA TERTINGGI

Emas boleh di jual di kedai emas di mana-mana saja di seluruh dunia. Emas pasti laku di mana-mana saja di dunia asalkan ia emas tulen. Kalau mahu dapat harga tertinggi, jual semula di tempat anda membelinya.

Kalau beli kijang emas, maka jual semula kepada Maybank. Kalau beli di Public Gold, maka jual semula di Public Gold. Kalau beli di Habib, maka jual semula di Habib.

Tetapi kenapa ada kedai yang beli emas anda lebih rendah dari kedai lain?

Oleh itu, anda perlu tahu cara untuk melihat harga emas semasa dan cara mengira kadar spread yang di tawarkan oleh kedai emas tersebut sebelum memilih untuk membeli di kedai itu. 2 tips ini sangat penting!

Terminology yang anda perlu tahu untuk jual semula emas anda ialah BUYBACK (Jual semula)

BUYBACK = JUAL SEMULA EMAS ANDA

terminology

1) CARA UNTUK MERUJUK HARGA BUYBACK(Jual Emas) SEMASA

Pakar-pakar emas di Malaysia sangat menggalakan untuk merujuk harga emas semasa (BuyBack) di website Public Gold.

Sebab utamanya adalah harga emas yang di paparkan di website Public Gold sentiasa di update setiap hari mengikut pergerakan harga emas dunia. Ia lebih mudah di fahami kerana kiraannya dalam matawang Ringgit dan gram. Klik website publicgold.com.my

jual emas
Website Public Gold

Anda boleh melihat harga BuyBack di ruangan PG Buy. Harga PG Buy adalah harga yang di tawarkan apabila anda mahu jual semula emas anda kepada Public Gold. Terdapat jadual harga bagi Goldbar 24K (Emas999), Dinar 24K (Emas999), barang kemas jewellery 22K (Emas916) dan juga barangan Silverbar atau Dirham.

jual emas

2) CARA KIRA KADAR SPREAD EMAS (Tips Jual Emas)

Biasanya, kedai emas hanya memaparkan harga jual dan tidak memaparkan harga mereka beli balik (BuyBack). Terpaksa anda bertanya kepada pekedai tersebut. jika pekedai tidak mahu memberi tahu, maka biasanya anda akan mengalami kesulitan ketika anda mahu menjual semula(Buyback) emas kepada pekedai tersebut di kemudian hari.

Jika pekedai memberi tahu harga mereka beli balik (Buyback), maka anda perlu tahu mengira kadar spread supaya anda tahu sama ada emas itu menguntungkan atau merugikan. Kadar spread yang rendah (10% ke bawah) ialah emas yang paling untung maksima!

Formula kadar spread emas

Kalau saya ada emas terpakai, barang kemas lama zaman nenek moyang, di mana boleh jual pada harga tertinggi?

Soalan Bonus!

Jawaban:

Barang kemas lama biasanya tidak mempunyai resit belian atau telah hilang, ada pekedai yang tidak mahu menerima lagi barang kemas yang kehilangan resit pembelian.

Atau ada pekedai emas akan beli semula pada harga lebih rendah atas alasan kehilangan resit. Oleh itu, ramai para penyimpan emas di Malaysia saran jual emas (Buyback) di Public Gold.

jual emas

Anda boleh datang ke mana-mana cawangan Public Gold yang berdekatan dengan anda untuk jual emas anda pada harga tertinggi. Sebelum datang, digalakan membuat appointment terlebih dahulu supaya lebih jimat masa.

Bila anda sampai di cawangan Public Gold nanti, anda cuma perlu tunjukan kad saya kepada staff Public Gold bagi memudahkan lagi urusan. Dan jika ada permasalahan, anda boleh terus whatapps saya secepat mungkin.

jual emas
Sila tunjukan kad ini kepada staff cawangan Public Gold

Emas anda sama ada goldbar, dinar, atau semua jenis barang kemas di terima kecuali anting-anting (Subang telinga). Anda berpeluang untuk melihat sendiri proses mengukur ketulenan emas melalui alat penimbang elektronik. (Digital density meter/ Gold purity tester).

Jual emas
Alat Penimbang Ketulenan Emas/ Gold Density meter

Info Harga Emas Terkini Di Telegram Channel

Klik> Join Channel

Anda cuma perlu bandingkan harga Buyback Public Gold dan kedai emas lain. Yang mana paling tinggi, itulah yang anda patut pilih dan yang akan menguntungkan anda.

Mohd Ekram Marfuadi
011-1633-6896
Authorised Dealer Public Gold
Dealer Code: PG00055934

About the author

ekrammarfuadi

Saya dealer Public Gold aktif sejak tahun 2016 dalam G100 Network iaitu group Public Gold yang paling pesat berkembang. Saya juga seorang anak didik Tuan Zulkifli Shafie (Penulis buku Wang Emas).

View all posts
5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Tips Jual Emas Pada Harga Tinggi […]